Riitelevät naiset seurakunnassa

Varhaisessa kristillisyydessä naiset eivät vaienneet eivätkä jääneet syrjään seurakunnan elämässä. Erityisesti Paavalin kirjeistä käy ilmi, että naiset toimivat monenlaisissa tehtävissä seurakunnassa. Tunteepa Paavali erään Foibe-nimisen naisen, joka oli saanut arvostetun apostolin arvonimen (Room 16:7). Tutkijat arvioivat, että alkuvaiheessa kristittyjen julistus tavoitti erityisesti naisia. Siksi ei ole mikään ihme, että naisia toimi myös julistustehtävissä.

Kirjeessään filippiläisille Paavali mainitsi nimeltä kaksi naista, jotka ovat olleet evankeliumin julistajia. Paavalin lyhyt maininta paljastaa heistä sen kiinnostavan ja inhimillisen seikan, että naiset olivat joutuneet riitaan keskenään.

 

Naistyötoverit Filippissä

 

”Kehotan Euodiaa ja Syntykeä elämään sovussa Herraa palvellen. Pyydän myös sinua, uskollinen työtoverini, auttamaan näitä naisia, jotka ovat minun kanssani taistelleet evankeliumin puolesta samoin kuin Clemens ja muutkin työtoverini” (Fil 4:2-3).

Näistä riveistä voidaan päätellä monta asiaa. Euodia ja Syntyke ovat joskus julistaneet evankeliumia yhdessä Paavalin kanssa. He ovat nimittäin ”taistelleet evankeliumin puolesta” Paavalin kanssa.

Kielikuva ”taistelusta” on peräisin urheilukilpailuiden ja gladiaattoritaisteluiden maailmasta. Paavali käyttää samaa ilmausta myös puhuessaan kaikkien filippiläisten kilvoittelusta uskossa (Fil 1:17), mutta näiden naisten ”taistelussa” yhdessä Paavalin kanssa on kyse enemmästä. Paavali nimittäin tarkentaa, että kyse on samanlaisesta taistelusta, jota eräs Clemens ja muut Paavalin työtoverit ovat tehneet.

Paavali kutsui sanalla ”työtoveri” niitä kristittyjä, jotka olivat erityisesti antautuneet seurakunnan ja uskon sanoman palvelukseen. Näitä ovat esimerkiksi Filippin lähetti Epafroditos (Fil 2:25), pariskunta Prisca ja Aquila (Room 16:3), Titus ja eräät muut (2. Kor 8:23; Room 16:9; Filem 24). Paavalin työtoverit olivat johtavassa asemassa seurakunnissaan, sillä he olivat kokonaisvaltaisesti evankeliumin palveluksessa. Siksi Paavali kehotti lukijoitaan olemaan kuuliaisia heille (1. Kor 16:15-16).

Tästä seuraa se päätelmä, että Euodia ja Syntyke olivat varsin merkittäviä henkilöitä Filippin seurakunnassa. Koska he ovat joskus julistaneet evankeliumia yhdessä Paavalin kanssa, ovat he tulleet tuntemaan hyvin Paavalin opetuksen. He ovat pitäneet sitä esillä myös Filippin seurakunnassa, jossa he edustivat Paavalin perinteen jatkumista. Mahdollisesti naiset saivat arvovaltansa juuri siitä, että he ovat olleet itse apostoli Paavalin opetuslapsia.

 

Riita poikki!

 

Naisten nimet tarkoittavat menestystä (Euodia) ja onnea (Syntyke). Mutta heidän keskinäisiä välejään ei siunattu onnella ja menestyksellä, sillä he olivat joutuneet riitaan keskenään. Tämä voidaan päätellä siitä, että ensisanoikseen Paavali kehotti heitä olemaan sovussa keskenään. Lisäksi hän pyysi nimeltä mainitsematonta työtoveriaan Filippissä auttamaan heitä. On selvää, että kyse on siitä, että Paavalin työtoverin tulisi auttaa naisia sovintoon keskenään. 

Mistä naiset riitelivät? Valitettavasti Paavali ei sanonut sitä. Todennäköisesti hän tiesi välirikosta enemmänkin mutta ei katsonut tarpeelliseksi ottaa siihen suuremmin kantaa. Tästä päätellen erimielisyys ei liittynyt ainakaan merkittäviin teologisiin näkemyksiin.

Naisten kiistassa ei kuitenkaan ollut kyse mistään vähäpätöisestä nahistelusta. He olivat vaikutusvaltaisia tukihenkilöitä Filippin seurakunnassa. Siksi heidän riitansa oli niin merkittävä, että Paavali joutui ottamaan siihen kantaa koko seurakunnalle osoitetussa julkisessa kirjeessään. Jos seurakunnan tukihenkilöt ovat avoimessa riidassa keskenään, se hajottaa kristittyjen keskinäistä yhteyttä ja se antaa uskosta huonon kuvan ulkopuolisille. Siksi Paavalille oli hyvin tärkeää, että naiset sopisivat välinsä.

Mahdollisesti nämä naiset olivat Paavalin mielessä jo hänen sanellessaan ensimmäisiä sanojaan kirjeessään filippiläisille. Kirjeensä alussa hän tervehti koko seurakuntaa ja sitten erikseen sen ”kaitsijoita ja palvelijoita” (Fil 1:1). Missään muussa kirjeessään apostoli ei alkutervehdyksessä erittele seurakunnan työntekijöitä muista seurakuntalaisista. Ehkä hän teki poikkeuksen Filippiläiskirjeessä, koska hän halusi osoittaa erityisen tukensa seurakunnan työntekijöille, vaikka he eivät käyttäytyneetkään tehtävänsä arvon mukaisesti. Näin apostoli kehotti epäsuorasti Euodiaa ja Syntykeä tarkistamaan käyttäytymistään.

Filippiläisten naisten riita osoittaa, että varhaiset seurakunnat eivät olleet mahtavien, viisaiden ja ehjien ihmisten paratiiseja. Jopa seurakuntien johtajat olivat joskus keskeneräisiä ja ehkä rikkinäisiäkin ihmisiä. Tästäkin syystä Paavali päätteli, että uskon aarre on annettu ”saviastioihin”.